25 Nisan 2012 Çarşamba

Somon Balığı Mucizesi 3 Farklı Deneme..


Somon balığını müthiş seven , yemekten acayip keyif alan bir Türk var mı bilmiyorum...En azından ben tanımıyorum...Bizim şahane balıklarımız dururken..(Deniz çupraları, levrekleri, tekirler , sarıkanatlar vs vs...).
Geçen yıl Portekizde (yenecek dogru dürüst yemek olmadığından) her gün okyanus balıklarını yedikten sonra bizim balıklar daha iyi gelmişti...En azından bizde daha güzel pişiriliyor...(Orada küçük balık yok, biz göremedik...) Ve alışkanlık oldu işte bazen 2 bazen 3 kez balık yiyiyoruz o zamandan beri...

Son 3 haftadır da sanırım 10 yılda yemedigim kadar somon yedim....Artık haftada bir, Somonu menüye ekledim...
Tavukla ilgili iddialardan sonra , içimizdeki  tavuk yemeye karşı isteksizliğe karşı Tavukla Somonu değiştirmiş bulunuyorum...
Yıllardır Somon mucizesi, şöyle faydalı-böyle faydalı , yok gençlik iksiri, çocukları dahi yapıyor, cildi mükemmelleştiriyor iddalarına hep kulak tıkadım...Yıllar önce ızgarada yaptığımız Somondan öyle midem bulanmıştı ki bir daha bakamadım bile...

1.Neyse ilk denememde aldığım tarife göre az suyla haşladım ...Çok kötü değildi ama...Zorla yedik..

2.Deneme başka bir tarif..Önce zeytinyağda sarımsaklar çevirilip somonlar konuyor kapağı kapatılarak pişiriliyor..Pişen taraf çeviriliyor...Bu da ağır oldu kızartma gibi ..Zaten balık çok yağlı...Ama tadı daha iyiydi..

3.Bu sefer kendi yorumlarıma göre yaptım...Öncelikle Somon fileto aldım..Kılçıksız ve kemiksiz..Derisini de aldırdım...Bu sefer seramik-teflon tavada çok az zeytinyağ ( neredeyse damlarla ) sarımsak çevrilip...Sonra somonlar...Üstüne biraz sıcak su ,üzerini kapat suyu çekince üzerine biraz daha zeytinyağ...Bir-iki damla limon-tuz hafif kızarmış olacak...Bizce süper oldu ...

Birazda Somonu tanıyalım...


Çeşitli zorluklara göğüs gererek nehirler ve vadiler aşan somon balıkları, Kuzey Amerika’nın Batı kıyılarındaki nehirlerde yaşar. Doğdukları yere ulaşmak için ters yöne, akıntıya karşı yüzerler kimi zaman bulundukları su yüzeyinden 4 metre yukarı sıçrayarak çağlayanları aşarlar. Sonunda hedeflerine ulaşırlar ve yumurtlamak için, doğdukları noktaya tam olarak geri dönmeyi başarırlar.
Milyonlarca yıldır yaşayan tüm somon balıkları, yaklaşık 1300-1500 km’lik bu zorlu yolculuğu her yıl aynı beceriyle başarmaktadırlar. Peki ama nasıl ?
Araştırmalar, somonların bu yolculuğu yerine getirebilmeleri için özel bir duyu sistemiyle yaratıldıklarını göstermektedir. Somonlar okyanuslarda yönlerini bulmak için, dünyanın manyetik alanını algılayan pusulalarla yaratılmışlardır. Bu sayede Pasifiğin dev suları içinde yönlerini hata yapmadan bulurlar.
Ancak burada dikkat edilmesi gereken asıl nokta , somon balıklarının 1500 km’lik uzaklıktan yola çıkarak yüzlerce nehir yatağı arasında kendi doğdukları akarsu yatağını nasıl bulduklarıdır. Bu başarı, doğal pusuladan çok daha farklı bir sistem gerektirir.
Somon balıklarının bu müthiş yolculuğu nasıl gerçekleştirdiğini anlamak amacıyla Amerika’daki Wisconsin Lake Laboratuvarlarında çeşitli araştırmalar yapılmıştır. Bu araştırmalar sonucunda somonların yönlerini belirlerken koku alma duyularını da kullandıkları ortaya çıkmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder